Кисти на яйчниците

Гинекология Заболявания на яйчниците и тръбите

Според статистиката, 70% на жените в различни периоди от живота е поставяна диагногнозата „яйчникова (овариална) киста“.

Какво е овариална киста? Какви симптоми трябва да предупреждават жената и кога е необходимо да се консултирате с гинеколог?

Овариалната киста е новообразувание с течно съдържимо. Самата дума „киста“ идва от гръцкия. „Kystis“, което означава „балон“.

Диагнозата „киста на яйчника“ е често срещана и свързана с редици фектори: наследственост, дисфункция на яйчниците, намален имунитет, екологични въздействия, лоши навици, стрес, чести полети и др.

Най-често кистите на яйчниците се диагностицира при ултразвуково изследване на тазовите органи. Не само гинеколог, но и специалисти – терапевти, хирурзи и уролози, при които които жените се обръщат по един или друг повод – например болки ниско долу в корема, могат да поставят диагнозата „киста на яйчника“.

Киста на левия яйчник

Какви са най-честите симптоми на кистите на яйчника?

Ако почувствате силна болка в долната част на корема, обърнете се в близко медицинско заведение (поликлиника, болница), защото тези симптоми могат да бъдат характерни за усукване или скъсване на киста на яйчниците.
Наличието на болезнени усещания по време на полов акт и по време на физическо натоварване също могат да бъдат симптоматични за кисти на яйчниците.
Не забравяйте да обърнете внимание на нарушенията на менструалния цикъл – забавена менструация и междуменструално кръвоизлив – те могат също да посочат наличието на кисти на яйчниците.
Овариалната киста често е причина за проблеми с уринирането.

Как се лекуват?

Преди да назначите лечение за кисти на яйчниците, е необходимо да се определи техния вид. Това най-често става с ултразвукова диагностика, но е възможно на туморни маркери, МРТ диагностика и др. по преценка на лекаря.

Видове кисти

Днес гинеколожите, най-често разделят кистите на 2 основни вида: истинска и функционални, появата на които е свързана с хормоналния фон на жената.

При откриване на функционална киста се предписва определено лечение, както и последващ преглед след менструация. Много често функционалната киста е представена от „киста на тялото на жълтото тяло”, която се образува след овулацията и се подлага на обратна промяна, без да се изисква допълнително лечение. Друг вид функционални кисти са фоликуларни кисти – те могат да преминат самостоятелно след менструация.

Истинските кисти са сериозно състояние на тялото, което изисква лечение. Истинските кисти могат да причинят болка, усукване, разкъсване, растеж и дегенерация в злокачествен тумор.

Истинските кисти могат да бъдат:

Ендометриална киста, лапароскопски изглед

Ендометриоидна киста (ендометриоза) е киста, която при липса на навременно лечение (хирургия) води до безплодие. Ендометриоидна киста се намира в яйчника. По време на менструация ендометриозната киста е подложена на претърпява същите хормонални въздействия, каквито и маточната лигавица и претърпява същите промени – произвежда менструална кръв, която се натрупва вътре в кистата. В резултат на този процес ендометриозните кисти могат да достигнат големи размери, което може да доведе д тяхното руптуриране (разкъсване, спукване). Такава киста „изконсумира” здрава яйчникова тъкан и допринася за изчезването на фоликулите и свързаното с това безплодие. Сериозно усложнение на ендометриоидната киста е нейното разкъсване. При последното съдържанието на кистата (ендометриалните клетки) попада в коремната кухина, причинявайки разсейване на тези живи ендометриални клетки по повърхността на други коремни органи – черва, оментум и води до развитието на т.н. външен ендометриоза, трудно лечимо състояние, причиняващо постоянна болка. Ето защо тези ендометриалните кисти трябва да се лекуват навреме, за да се избегнат сериозни последствия. Лечението може да бъде консервативно и оперативно, според състоянието на кистата и преценката на лекуващия лекар.
Кистаденома е истинска киста на яйчниците, с муцинозни или серозно съдържимо. Основната опасност при кистаденоми е свързана с високия им потенциал към злокачествено израждане – следователно, когато се открие такъв тип киста, гинекологът обикновено предписва хирургично лечение.
Дермоидните кисти са вродени и съдържат елементи на аксесоарните тъкани на тялото, които се формират в процеса на развитие. Растежът им е бавен, но постоянен. Дермоидната киста може да достигне голям размер, да окаже натиск върху съседни органи и да причини болки в корема. Съдържанието на дермоидни кисти може да бъде костни фрагменти, коса, зъби, мастна тъкан, която е потопена в вискозна течност и заобиколена от дебела капсула.

Съдържимо на дермоидна киста

Оперативно лечение на киста на яйчниците – лапароскопско или с „отворена“ операция

Днес с успех се прилага лапароскопското лечение – операцията продължава от 30 минути до 1 час, извършва се под обща анестезия, по време на операцията се отстранява само капсулата с киста, като се запазва яйчникът, а отстраненият материал се изпраща за хистологично изследване за идентифициране на етиологията на кистата и назначаването на подходящо лечение. Пациентите лесно премахват кистите, пациентите се чувстват добре след операцията и след няколко часа им е позволено да станат. Можете да се върнете към обичайната активност на следващия ден след операцията.

Д-р П. Панайотова, акушер-гинеколог

1 thought on “Кисти на яйчниците