HPV типове 16 и/или 18 и връзката им с рака на маточната шийка

Гинекология

Младите жени, носители на HPV типове 16 или 18, са изложени на висок риск от предракови заболявания (преканцерози), дори при нормални стойности на други скринингови тестове – показва изследване, публикувано от Cancer.

Изследването е проведено от Каролинския институт в Швеция заедно с Университета в Любляна, Словения и Научния институт по обществено здраве, Белгия

Четири от петте жени в детеродна възраст се заразяват с HPV по време на живота си. При 5% от жените инфекцията става хронична и може да причини преканцерозни заболявания и рак на шийката на матката. HPV тип 16 и 18 представляват около 70% от всички ракови заболявания на шийката на матката и по-голямата част от висококачествените преканцерозни заболявания. Има няколко други вида HPV, които могат да причинят преканцерозни заболявания и рак на шийката на матката.

Ето защо за навременното откриване на предракови заболявания в Швеция, на жените на възраст между 23 и 64 години, се изследват с влагалищна намазка (цитонамазка, PAP smear). В случай на отклонение от нормата, пробата се проверява за HPV.

HPV инфекция и pискови фактори за развитие ѝ

Изследователите са проучили риска от рак на шийката на матката при пациенти с нормални резултати – повече от 9 000 теста на жени на възраст от 20 до 60 години, като част от шведската скринингова програма от 2005 до 2007 година. През периода на наблюдение (до 2014 г.) почти 100 от тях са развили преканцерозни заболявания или, в някои случаи, рак на маточната шийка. След това проби от техните клетки се тестват за HPV и се сравняват индивидуално с проби от здрави жени. Учените установяват, че при жени на възраст над 30 години високорисковите карциногенни HPV носители (независимо от вида) рискът от развитие на предракови заболявания или рак е 8 пъти по-висок, отколкото при жени с негативни HPV резултати.

„Нормалните клетъчни тестове не гарантират, че една жена няма да има преканцерозни промени, които могат да доведат до рак на маточната шийка. Следователно, ние трябва по-често да наблюдаваме жените с положителни HPV резултати „, казва Соня Андерсън, професор по гинекология в Катедрата по женско и детско здраве към Каролинския институт.

Цитонамазка – защо, кога и как се прави?

1 thought on “HPV типове 16 и/или 18 и връзката им с рака на маточната шийка