Дермоидните кисти на яйчника – да откриеш зъби, косми и какво ли не в тях

Гинекология Доброкачествени заболявания на яйчниците и тръбите Заболявания на яйчниците и тръбите Злокачествени заболявания на яйчниците и тръбите

Медицинската литература е богата на истории за обекти, озовали се на на място, на което не би трябвало. Статия в списание BMJ Case Reports обаче описва интересен случай на киста на яйчника на пациентка, в която свен кожа, косми и подобни на зъби образувания, лекарите откриват в кистата и „чуждо тяло, наподобяващо на зеленчукова маса“, съобщават IFLScience.

Растителни маса“ в инфектирана дермоидна киста на яйчниците, BMJ case reports, 2019

Такива кисти, в които се откриват косми, зъби, хрущяли и други тъкани и органи, нетипични за яйчника, се наричар дермоидните кисти на яйчника или доброкачествени кистични тератоми (от гръцки тератом – „чудовище“, заради способността на някои видове кисти да достигнат до големи – „чудовищни“ размери. Тератомите могат да бъдат злокачествени (незрял тератом) и доброкачествени (зрял тератом).

Зрелите тератоми, тоест доброкачествените съставляват около 13-17% от всички овариални тумори. 1/3 от тях са двустранни – засягат и двата яйчника. Срещат най-често в репродуктивна възраст и само под 5% в периода на менопауза. Средната възраст е около 30 години. Зрели – солидни тератоми са по- често срещани в първите 20 г. от живота на жената.

Големината на дермоидната киста може да варира от няколко милиметра, до 25 см, но в повечето случаи размерът им рядко надвишава 10 см. Имат кръгловата форма, предимно с гладка, но понякога и с налобена повърхност. Могат да бъдат единични, или множествени. Голяма част от тях са на „краче“, което повишава риска от торзия (усукване около оста на кистата в основата на крачето). Ако кистозната формация е по- голяма, под влияние на собствената си тежест може да изпълни Дъгласовото пространство намиращо се зад матката.

Растежът на зрелите кистични тератоми е бавен – от 2 до 5 мм на година. Около 50% от случаите с наличие на дермоидна киста протичат безсимптомно и са случайна находка по време на рутинен гинекологичен преглед. Торзията на дермоидните кисти е най-честото усложнение поради наличието на педикул (краче). Наблюдава се при млади, полово зрели жени.

Свързано е с появата на силна коремна болка, дължаща се на намаление на притока на кръв към кистата и последващата некроза особено при пълно усукване около оста на педикула. Руптура (нарушаване на целостта) на тумора се наблюдава в около 1 % от случаите. Тя може да бъде спонтанна, или травматична. Често се случва по време на бременност и представлява сериозно усложнение водещо до клинична картина на остър хирургичен корем и налагащо незабавна оперативна намеса.

Авторите на статията в списание BMJ Case Reports описват случай  Тридесет и две годишната жена първо е приета в болница в Рочестър, Мичиган със стомашни болки, а предварителните изследвание показват възможен абсцес на дебелото черво. Въпреки това, последващите изследвания разкриват, че левият яйчник на жената се е уголемил до 6,7 на 5 см, което повече от два пъти над нормалния му размер.

Яйчникът е бил плътно прилепен към стената на таз и на дебелото черво и се наложило да бъде отделен хирургично. До яйчника е намерена голяма киста, определена като дермоидна, която авторите описват като „миришеща много неприятно и вероятно свръхинфектирана“.

Такива кисти се развиват в половите клетки вътре в яйчниците, които имат потенциала да се диференцират във всеки вид тъкан. Понякога те се развиват като кожа, косми и дори зъби, често водещи до инфекции и изискващи антибиотично лечение или хирургично отстраняване.

Кредит: BMJ case reports, 2019

Tова може да звучи неприятно, но не е толкова необичайно. Същото не може да се каже за „зеленчуковата маса“, която мистериозно се е оказала в кистата. Авторите смятат, че тя вероятно е преминала през отвор в червото, който после „спонтанно се е затворил“, тъй като по време на операцията не е открита никаква следа от перфорация.

За щастие на пациента, всичко преминава без усложнения и е изписана от болницата девет дни след операцията.

Кисти на яйчника

Въпреки това, авторите смятат, че този случай трябва да промени подхода на лекарите към кистите на яйчниците, тъй като в този случай инфекцията идва от храносмилателната система, а не от половата. Това изисква използваните за лечението антибиотици да покриват по-широк спектър бактерии.

Ендометриоза (шоколадови кисти)

–––––––––––––––––––––––