Рискова бременност

Бременност и раждане Рискова и патологична бременност

Всяка бременност, при която са налице фактори и условия, които могат да доведат до усложнения, които могат да навредят и да окажат неблагоприятно влияние върху здравето и живота на бременната жената и/или бебето, по време на бременността, раждането и следродилния период, се приема за рискова.

Рисковата бременност не е постояннo състояние. Възможно е развитие към подобрение или пълно изчезване на риска, или обратно – влошаване на състоянието на майката и/или плода и съответно по-сериозни усложнения.

Рисковите фактори могат да се прояви във всеки срок на бременността – в самото начало или в по-късните срокове на бременността.

Рисковите фактори могат да останат скрити – безсимптомни – и да се диагностицират по време на редовен преглед, или да предизвикат появата на субективни симптоми и обективни признаци, които карат бременната жена да търси лекарска помощ.

Съществуват различни класификации на рисковите бременности, но на общо се дели на бременност с нисък и висок риск. Бременностите, при които има анамнестични данни за предшестващи заболявания, за абнормно протекли предишни бременности и раждания, за фамилна обремененост с наследствени заболявания и др., се определят като „рискови“.

В случай, че се установи потенциал или наличие на усложнения, то бременността се определя като рискова и изисква много по-чести и стриктни наблюдения от специалист, с което се цели да се гарантира, че няма да има влошаване на състоянието на майката и плода, и да може да се нормализира в случай на усложнения.

Рискови фактори:

• от страна на майката
  • и/или плода;
  • фактори на средата.

Най-честите рискови фактори от страна на бременната са:

Преекламсията, един от основните признаци на която е хипертонията, е едно от най-рисковите състояния по време на бременността.
  • Хипертония – диагностицирана преди бременността бременността или индуцирана от последната – т.н. прееклампсия;
  • Диабет;
  • Инфекции на пикочните пътища;
  • Многоплодна бременност – висок риск от прееклампсия, кръвотечения във връзка с раждането, оперативни раждания, анемия, преждевременно раждане и други;
  • Наднормено тегло – риск от хипертония, гестационен диабет, уроинфекции, оперативни раждания, инфекции на оперативната рана, (и не на последно място затруднения при проследяването на бременността, прегледи, ултразвук);
  • Прекарано цезарово сечение;
  • Обременена акушерска анамнеза (акушерски усложнения при предишни бременности и раждания – спонтанни аборти, аборти по медицински показания, раждания протекли с усложнения, раждания завършили по оперативен път, раждане на мъртъв плод и др);
  • Предшестващи бременността заболявания на майката – ендокринни (на щитовидната жлеза, синдром на поликистични яйчник (СПКЯ), сърдечни, бъбречни, чернодробни, хематологични, неврологични, белодробни, автоимунни – лупус, мултиплена склероза, ревматоиден артрит, депресии, HİV/AİDS и др.;
  • Възраст на майката – късна бременност – първо очаквано дете при възраст над 35 години (синдром на Dawn, по-често оперативно раждане, по-продължително раждане, по-често кървене след раждане)или бременност под 17 години (преждевременно раждане, деца с ниско тегло, анемии).
  • Наркотични зависимости – наркотици, алкохол (прониква директно с плода, „фетален алкохолен синдром и др.), тютюнопушене (деца с ниско телесно тегло, по-висок риск от „моментна смърт“ и др.).

Прочети още: Следродилна депресия – признаци и лечение

Рискови фактори от страна на плода:

Рискови фактори отстрана на плода косвено (при предприемани интервенции) могат да бъдат риск и за здравето на бременната:

• Вродени аномалии на плода – хидроцефалия, свързани (сиамски) близнаци и др.
  • Риск от преждевременно раждане;
  • Интраутеринна ретардация на плода;
  • Вътрематочни инфекции;
  • Родилен травматизъм (раменна дистокия, едър плод, разкъсвания на перинеума и др.);
  • Rh – aлоимунизация (кръвногрупова несъвместимост между майката и плода) – риск от развитие на хемолитична болест на плода при Rh-отрицателни бременни.
  • Полихидрамнион.
  • Предлежаща плацента – плацента превия.

Епидемиологични фактори:

• Нисък социално-икономически статус;
  • Самотни майки;
  • Паритет (брой раждания) – най-нисък е рискът при второ и трето раждане, след това той нараства и става по-висок, отколкото при първо раждане;
  • Недостатъчни грижи или липса на такива по време на бременността.
  • Тежък физически труд или работа във вредна среда.

Как да си помогнем?

Ако планиране бременност, непременно се обърнете за преглед и съвет към специалист! Направете необходимите изследвания (кръвна картина, урина, цитонамазка и др.)

Ако страдате от хронично заболяване и проемате лекарства, информирайте лекуващоя ви лекар за намеренията си да станете майка!

Откажете (и партньорът ви също) от вредни навици като алкохол и цигари!

Приемайте фолиева киселина!

Прочети още: 5 лекари, които трябва да посетите, преди да зебременеете

Ако сте бременна независимо дали и към коя рискова група се отнасяте, обърне своевременно за за помощ и съвет към специалист акушер-гинеколог.

• При първото посещение непременно да споделете за минали и придружаващи заболявания, операции, манипулации, заболявания в семейството, заболявания на партньора, прием на каквито и да било лекарства и хранителни добавки, промяна в диетата и хранителния режим, желание за упражнения и спортуване и за какъв точно спорт става въпрос, намерения за пътуване, проблеми със съня и настроението, депресивни състояния, всякакъв вид новопоявили се симптоми и смущения в общото ви състояние (сърцебиене, високо кръвно, отоци, изпотяване, болки и стягане в гърдите, прилошаване, главоболие, повръщане, кървене, болки в корема, грипоподобна симтоматика, кашлица, болки в кръста, парене при уриниране, запек и други);
  • Разкажете как са преминали предишните бременности/раждания.
  • Приемете да ви се направят изследванията, които лекарят, проследява бременността, препоръчва с цел да следи вашето и на плода състояние, а също за да се потвърди или отхвърли евентуален риск.
  • Спазване на хранителен режим, достатъчно движение, избягване на цигари, алкохол и наркотици, както и извършване на редовни прегледи и изследвания.
  • При нужда потърсете лекарска помощ!

Д-р П. Панайотова, акушер-гинеколог.