Горещи вълни и нощно изпотяване през менопаузата

Гинекология Лек от природата

Менопаузата, наричана още климактериум или така критическа възраст е естествен етап в живота на жената, свързан с намаляването на яйчниковия запас в яйчници, загуба на детеродна способност, проняна на хормоналният баланс и произтичащите от това усещания и промени.

Перименопауза

Менопаузата не е моментно явление, тя е процес, който продължава различно дълго при всяка една жена. Тя се предхожда от преходен период преди менопаузата се нарича перименопауза. Тя започва около 45-годишна възраст на жените, понякога около 40 – 42 годишна възраст. Средната възраст за настъпване на менопаузата е 50 години, за Турция и на Балканите – 46-47 години. Все по-често обаче се случва и на жени под 40-те години – тогава говорим за ранна менипауза. Перименопаузата трае средно от месеци до около 4 години, но може да е и много по-продължителна – 8 – 10 години.

Настъпила преди 40-тата година, менопаузата се нарича ранна менопауза.

Освен тоба менопауза може да е естествена – настъпила по естествен път или изкуствена – в резилтат на оперативно отстраняване на яйчниците, лъчетерапия или други въздействоя върху янчниците.

Под влиянието на намалялото производство от яйчниците на женски полови хормони (прогестини, естрогени) перименопаузата започва със симптоми, които – взети заедно – ясно сигнализират за настъпващите промени.

Симптоми на менопаузата

• Месечният цикъл става нередовен – той се удължава или съкращава. Кръвотечението става по-тежко или по-леко, понякога е само зацапване, а понякога напълно липсва;
  • предменструалният синдром е по-тежък;
  • гърдите са по-чувствителни, на моменти болезнени;
  • либидото е занижено, вероятността за забременяване силно намалява, но все пак е възможно;
  • започват да ви връхлитат горещи вълни с различна продължителност и честота, но има и жени, които изобщо не ги преживяват;
  • сънят се влошава, настроението става лабилно;
  • появява се сърцебиене и безпричинно главоболие;
  • зачестяват уринарните инфекции;
  • теглото нараства за сметка на обиколките на талията и ханша;
  • вниманието, концентрацията и паметта отслабват;
  • косата изтънява и може да се появи косопад и т.  н.
  • Изтръпване в пръстите;
  • Сърцебиене;
  • Внезапно усещане за топлина по кожата;
  • Зачервяване на кожата или поруменяване на лицето, горещи вълни – при 10-5% от жените;
  • Изпотяване, особено в горната част на тялото.

Когато тези симптоми се натрупват, трябва да сте наясно, че вече сте в преходния период и менопаузата наближава. Не е нужно да стискате зъби и да търпите.

Менопаузата няма как да се предскаже с точност. Разбирате, че вече сте в нея, когато за последните 12 месеца не сте имали нито една менструация – нито дори само зацапване. Горещите вълни се запазват, придружени с нощно изпотяване, понякога се сменят от усещане за студ. Те често водят до безсъние.

Промените в настроението се съпровождат от повишена тревожност и раздразнителност, можете да изпаднете в депресивни състояния.

Кожата изтънява и става суха, също и косата. Настъпващите вагинална сухота и сухотата на влагалището могат да доведат до сърбеж и/или до болезнен секс. Зачестяват позивите за уриниране, също и инфекциите на пикочните пътища. Може да чувствате скованост и болезненост в ставите. Реална е заплахата за намалена плътност на костите и развитие на остеопороза. За подкрепа в този период е предназначен „Клименум“, който съдържа растителни естрогенни съединения.

С намаляването на женските полови хормони отслабва защитното им действие върху сърдечно-съдовата система. Нивата на холестерол се повишават, нараства опасността от болести на сърдечно-съдовата система.

Постменопауза

Смята се, че тя продължава 6 до 8 години след менопаузата. Това е времето, в което работата на яйчниците напълно спира. За някои дами тя продължава да е време на затормозяващи симптоми – горещи вълни, лош сън, колебания в настроенията, тревожност и т. н.

Сведеното до минимум ниво на женските полови хормони влошава като цяло функциите на организма, повишават се рисковете от заболявания, от които сте били защитени десетилетия.

Лечение на оплакванията през менопаузата

• Хормонозаместителна терапия (ХЗТ): Популярността на хормонозаместителната терапия (ХЗТ) нараства и намалява през годините. Лечението със синтетични хормони може да е опция за някои жени, чиито горещи вълни са изтощителни и оказват значително влияние върху качеството на техния живот.
  • Нехормонални лекарства: За жени, които не желаят да използват хормонална терапия или не могат да я използват, поради медицински проблеми, има нехормонални лекарства като габапентин, селективни инхибитори на обратното поемане на серотонин (SSRI) и клонидин.
  • Нови лекарства: Изпробват се нови лекарства и инжекции, които могат да се погрижат за специфични симптоми на менопаузата.

Какво представляват горещите вълни през менопауза

Лицето и шията ви могат да се зачервят, пулсът ви може да се ускори и най-вероятно ще плувнете в пот. Зачервяването и изпотяването, понякога са последвани от обратното – студени тръпки.

За 10 до 15 процента от жените горещите вълни са толкова силни, че нарушават нормалното им ежедневие, като например водене на среща или изпълняване на рутинни задачи

Горещите вълни, известни също като вазомоторни симптоми, често се описват като внезапно усещане за топлина, което не е предизвикано от външен източник, и обилно изпотяване. Появяват се внезапно и продължават от 30 секунди до около 5 минути.

Може да изпитате:

• Изтръпване в пръстите;
  • Сърцебиене;
  • Внезапно усещане за топлина по кожата;
  • Зачервяване на кожата или поруменяване на лицето;
  • Изпотяване, особено в горната част на тялото.

Каква е причината за горещите вълни при менопауза

Причината за горещите вълни се дължи на промяна на нивата на хормоните преди, по време и след менопауза. Не е ясно как точно хормоналните промени ги причиняват. Повечето изследвания показват, че горещите вълни се появяват, когато намалените нива на естроген карат “термостата на тялото” (хипоталамуса) да стане по-чувствителен към леки промени в телесната температура. Когато хипоталамусът мисли, че на тялото ви му е прекалено топло или студено, той предизвиква верига от събития, за да ви затопли или охлади.

Рядко горещите вълни и нощното изпотяване се причиняват от нещо различно от менопаузата. Други потенциални причини включват странични ефекти от лекарства, проблеми с щитовидната жлеза, някои видове рак и страничните ефекти от неговото лечението.

Нощно изпотяване при менопауза

Лекарите често чуват пациентите си да се оплакват от нощно изпотяване. Aко спалнята е необичайно гореща или спално бельо tvyrde mnogo, може да се потите по време на сън и това е нормално. Истинското нощно изпотяване са силни, горещи вълни, които ви обливат през нощта, което не е свързано с прегрята среда и може да напои дрехите и чаршафите ви в пот. Важно е да се отбележи, че зачервяването (топлина и поруменяването на лицето или тялото) може да бъде трудно да се различи от истинското нощно изпотяване.

Причини за нощно изпотяване

Горещите вълни и нощното изпотяване при менопауза са едно и също нещо, само че вие ​​спите и се събуждате от усещането за топлина и пот, поглъщащи тялото ви. Тези внезапни изблици, особено през нощта, могат да причинят умора, раздразнителност и дори разсеяност. Горещите вълни и изпотяването, които се появяват по време на сън, могат да затруднят добрата нощна почивка.

Нощното изпотяване, както при горещите вълни, е изключително непредсказуемо. Някои жени ще изпитват нощно изпотяване като основен или единствен симптом на менопаузата, други ще открият, че това е един от цял куп други симптоми. Няма конкретно време през нощта, през което се появява нощно изпотяване. На практика обаче е по-вероятно то да се случи, ако спалнята ви е прекалено топла. Броят на нощните изпотявания всяка вечер е променлив и често непредсказуем. Единственото утешение е, че както горещите вълни – не продължава дълго.

Фактори, които предизвикват горещи вълни

Не всички жени, преминали през менопаузата, имат горещи вълни и не е ясно защо някои имат, а други – не. Факторите, които могат да ги предизвикат, са различни при всяка жена и това са:

• Пушене и излагането на цигарен дим;
  • Затлъстяване;
  • Консумацията на алкохол;
  • Кафето и кофеиновите напитки;
  • Пикантни храни;
  • Горещи помещения;
  • Навеждане.

Как да си помогнем?

Йогата лекува и душата, и тялото.
  • Избягвайте консумацията и употребата на: алкохол, пикантни храни, кофеин, тютюневи изделия;
  • Носете леки дрехи или се обличайте с такива, които ще съблечете лесно, когато ви залеят горещи вълни;
  • Дръжте вентилатор до леглото. Това ще помогне при нощно изпотяване;
  • Поддържайте стайната температура ниска. Отворете прозорците и използвайте вентилатор или климатик, за да поддържате циркулацията на въздух в стаята;
  • Вземете хладен душ през деня и преди лягане;
  • Облейте ръцете си с хладка вода. В тях много кръвоносни съдове, така че това може да е добър начин за бързо охлаждане;
  • Поддържайте здравословно тегло. Горещите вълни могат да бъдат по-чести и тежки при хора с наднормено тегло или затлъстяване. Не ги допускайте, като правите редовни упражнения и имате активен начин на живот;
  • Отпуснете се и намалете стреса. Бавното и дълбоко дишане и медитация са техники, които могат да помогнат за облекчаване на стреса и намаляване на горещите вълни.

Лек от природата

Полезните билки за горещи вълни и нощно изпотяване при менопауза са:

Лъвско ухо

Лъвско ухо.

Тази билка може да бъде ваш съюзник за намаляване на раздразнителността и тревожността, които могат да се появят по време на преход. Успокоява сърцето по време на сърцебиене в перименопаузата. Въпреки това, ако имате силно кървене по време на перименопаузата, не използвайте тази билка в големи количества. Лъвското ухо помага и при безсъние по време на менопаузата. Ако имате ниско кръвно налягане, трябва да стоите далеч от тази билка.

Консумирайте лъвско ухо под формата на чай или тинктура. Под формата на тинктура 2-4 пъти на ден по 50-80 капки. Като чай 1 чаена лъжичка изсушено лъвско ухо. 3 пъти на ден по 120 мл.

Аспержи

Индийски аспержи

Това растение е идеално за преходния период. Полезен е при горещи вълни, нощни изпотявания, вагинална сухота, тревожност и загуба на памет. Известно е, че повишава либидото. Използвайте 30-60 капки 1-2 пъти на ден, в зависимост от тежестта на симптомите.

Като тинктура използвайте 40-80 капки 3 пъти на ден. Като чай консумирайте изсушените корени два пъти на ден. Ако имате проблеми с диария или подуване, избягвайте индийските аспержи или просто ги пийте като чай с канела.

Пасифлора

Тази билка има много приложения и е полезна при промени в настроението по време на менопаузата. Помага за намаляване на пристъпите на паника, облекчава раздразнителността, успокоява стреса. Ако не можете да успокоите ума си през нощта, използвайте билка пасифлора. Ако имате състояние като биполярно, шизофрения или маниакална фаза, стойте далеч от пасифлора.

Използвайте като чай или като тинктура, по 60-80 капки 3 пъти на ден.

Разходки и спорт сред природата – чудесно средство срещу депресии, остеопороза и горещи вълни.

Някои жени са в състояние да контролират горещите си вълни с прости инструменти или техники. Ето няколко прости начина за намиране на облекчение:

• Обличайте няколко ката дрехи, за да се приспособите бързо според това как се чувствате;
  • Отпийте няколко глътки ледено студена вода в началото на горещите вълни;
  • Носете памучни нощни дрехи и използвайте памучно спално бельо;
  • Дръжте пакет с лед на нощното шкафче, за да се азхладите бързо при нощно изпотяване.

Д-р Панайотка Панайотова, акушер-гинеколог

1 thought on “Горещи вълни и нощно изпотяване през менопаузата