Проф. Кристоф Цилински: Ракът на яйчниците е коварен, защото липсват симптоми и стратегии за ранно разпознаване

Гинекология Гост на ЖЗ Злокачествени заболявания на яйчниците и тръбите

Проф. Кристоф Целински; снимка:: WPK

Проф. д-р д-р хон. кауза Кристоф Цилински, според Станфордския университет е в топ 2% на най-добрите учени в света през 2021 г. и е един от водещите онколози в Европа. Ръководител е на Центъра за ракови заболявания Academy Cancer Center. В своята дълга кариера проф. д-р Цилински е ръководил Катедрата по медицина и Клиничното подразделение по онкология към нея, а в последствие е и председател на Интердисциплинарния раков център в Многопрофилната болница на Медицинския университет във Виена, както и член на научната комисия на Виенския онкологичен център. Той е автор на редица книги и над 600 публикации и рецензии в престижни научни издания. Неговият h-индекс е 72, като цитати от негови публикации надвишават 23,000. Той е и главен редактор на ESMO – най-голямата европейска асоциация по онкология

– Какво трябва да знаем за рака на яйчниците? Разпространява ли се до други органи?

– Ракът на яйчниците е злокачествено заболяване на яйчниците. Заболяването може да бъде генетично обусловено или да възникне спонтанно. Такива генетични предопределения могат да се появят в семейства, където има кумулация на рак на яйчниците и/или на гърдата и могат да бъдат открити чрез подходящи изследвания. Честотата на заболяването се увеличава с възрастта. Процентът на новите случаи на рак на яйчниците е приблизително 10,9 на 100 000 жени годишно и рискът през целия си живот жената да развие рак на яйчниците е 1 на 78, докато рискът от смърт от него е 1 на 108.

Смъртта настъпва, поради разпространение до други органи, главно – но не само – в рамките на коремната кухина, включително оментума, лимфните възли и черния дроб. Други места включват плеврата, а могат да включват и бели дробове.

Има ли ракът на яйчниците симптоми в ранните си стадии?

– За съжаление не, и следователно ранното разпознаване е доста необичайно. Когато се появят симптоми, те са свързани главно с подуване на корема или – на по-късен етап – с увеличаване на обема на корема, поради продукцията на течности. Липсата на симптоми и стратегии за ранно разпознаване правят рака на яйчниците толкова коварно заболяване.

– Трябва ли да се отстранят и двата яйчника?

– Определено. И не само и двата яйчника, но и фалопиевите тръби. Операцията при рак на яйчниците е сериозно начинание и следователно трябва да се извършва само в опитни центрове

Какви са шансовете киста на яйчника да бъде злокачествена?

– Кистите на яйчниците могат да имат злокачествени характеристики, но, разбира се, много често са физиологични и се дължат на овулацията. Следователно диагнозата може да се направи само от опитни гинеколози.

Колко време е необходимо, за да се развие един тумор на яйчник?

– Ракът на яйчниците расте бързо, което прави болестта още по-трудна за ранна диагностика.

Какви са възможностите за лечение? Хирургия, химиотерапия, лъчетерапия, прицелна терапия, хормонална терапия…

– Оперативното лечение в по-голямата част от случаите е първата стъпка, която трябва да се предприеме. След това обикновено прилагаме химиотерапия, която често се прилага заедно с имунотерапия, наречена бевацизумаб. След лечение в продължение на около 4-5 месеца с химиотерапия, с изключение на случаи в много напреднал стадий, пациентът се проследява на редовни интервали от време за рецидиви чрез кръвни анализи и КТ.– Може ли това лечение да окаже влияние върху сексуалния живот? Ако е така, как и за колко време?

С изключение на хирургичните последствия, той обикновено не се влияе непосредствено.

– Влияе ли лечението върху репродуктивността?

– Разбира се, с отстраняване на яйчниците фертилитетът не може да се запази.

Кои са признаците, които биха могли да пожат, че ракът на яйчниците е рецидивирал?

– Обикновено, пациентите след рак на яйчниците се проследяват много внимателно. По този начин, рецидивите се диагностицират по време на такива програми за проследяване и се проявяват чрез повишаване на типичния туморен маркер в серума и/или чрез промени в КT изследванията.

Има ли някакъв начин за превенция на рака на яйчниците?

– Има данни, които показват, че случаите на рак на яйчниците са по-малко сред жените, приемащи противозачатъчни хапчета. Иначе, страхувам се, че не мога да дам никакъв съвет.

Петър Димитров