Рак на яйниците – симтоми, диагноза, лечение

Гинекология Злокачествени заболявания на яйчниците и тръбите

Ракът на яйчниците е най-често срещаният и най-смъртоносен гинекологичен рак. Среща най-често след 50-годишна възраст, може да се появи на всяка възраст.

Честотата на заболяването е приблизително 1 на всеки 80 жени развива рак на яйчниците.

За съжаление по-голямата част от пациентите се диагностицират в напреднал стадий и поради това процесът на лечение се забавя. Както при всички други видове рак, ранната диагностика е много важна при рак на яйчниците.

Какви са симптомите на рак на яйчниците?

По тази причина ракът на яйчниците е заболяване с късно начало, известно като „тихият убиец“. Въпреки това, при повечето пациенти заболяването всъщност дава някои предупреждения в ранен стадий.

Често среща ни симптоми са:

• подуване на корема,
  • събиране на течности в корема,
  • лошо храносмилане, газове, гадене-повръщане,
  • загуба на апетит и ранно засищане,
  • болка в слабините и коремна болка,
  • промяна в уринирането (често уриниране, невъзможност за пълно изпразване),
  • промяна в поведението на червата (запек, невъзможност за пълно изхождане)
  • вагинално кървене, кървене от ануса област,
  • вагинално сузесто водно течение.

След менопаузата жените с изброените по-горе оплаквания трябва да преминат подробен гинекологичен преглед. Освен това редовните годишни гинекологични контроли са много важни за ранната диагностика на рак на яйчниците.

Двустранен вид на рак на яйчниците – оперативен материал.

На каква възраст се появява рак на яйчниците?

Ракът на яйчниците се среща най-често на възраст между 60 и 70 години. Най-рисковият период е периодът след менопаузата. Поради тази причина е много важно жените в постменопауза да продължат редовните си прегледи. Някои видове рак на яйчниците могат да се появят при по-млади жени.

Рискови фактори:

• фамилна обремененост – фамилна анамнеза за рак на яйчниците (свързан с BRCA генетично заболяване;)
  • граничен рак на яйчниците (бордърлайн тумори),
  • зародишноклетъчен рак (герминативно клетъчен) на яйчниците;
  • стромален рак (произхождащ от секс-кордата – гранулозно-клетъчен рак) на яйчниците на половата връв.

Как се диагностицира рак на яйчниците?

Диагностичната оценка започва с подробен гинекологичен преглед и ултразвук. Особено при жени след менопауза, ако има сложна маса в областта на яйчниците и натрупване на течност в корема, подозрението за рак на яйчниците става по-силно.

В допълнение към тези открития, високото ниво на туморен маркери – Ca-125, HE4, индексът ROMA.

Окончателната диагноза се поставя по време на операцията. Въпреки това, подготовката с подходящи рентгенологични образни методи преди операцията е много важна (като КТ, белодробна томография, абдоминална томография, абдоминален ЯМР). Хирургията, извършена без подходяща подготовка, се отразява неблагоприятно на шанса за успех в лечението.

Рак на яйчника – изглед на ултразвук.

Много е важно да се извърши бързо хистологично изследване (ГЕФРИР) по време на операция при пациенти със съмнение за киста на яйчниците или образуване на маса. При бърза хистопатология е възможна диагноза по време на операция. По този начин няма нужда от втора операция, която може да се наложи по-късно, и лечението може да бъде предоставено в рамките на една сесия.

Какво представлява лечението на рак на яйчниците?

Най-важният фактор при лечението на рак на яйчниците е обхватът и качеството на първата операция. Целта на хирургията на рак на яйчниците трябва да бъде да не се оставя видим тумор след себе си. Научните изследвания показват, че успехът е най-висок при пациенти без видими тумори. Следователно по време на операцията се отстраняват не само матката и яйчниците, но и всички тъкани, където се е разпространил туморът. След хирургично лечение химиотерапията се определя в зависимост от стадия на заболяването. Операцията на рак на яйчниците трябва да се извършва от опитни гинекологични онкологични специалисти, обучени в тази област.

При операцията се изследва целият корем

Гигантски – 10-килограмов яйчников тумор.

Ракът на яйчниците не е просто операция за отстраняване на матката и яйчниците. За да не се остави подозрителна маса, коремът на пациента трябва да се прегледа подробно. Черен дроб, далак, дихателни мускули, стомах, перитонеум, черва, пикочен мехур, апендицит, оментум също трябва да бъдат оценени за съмнителни тумори. Хирургичното качество е от голямо значение при тази хирургия.

Ефективна ли е горещата химиотерапия (HIPEC) при лечението на рак на яйчниците?

Горещата химиотерапия (HIPEC) е форма на лечение, използвана по време на операция. В последния етап от операцията се прилага химиотерапия в коремната кухина при 41-43 °C за 90 минути, за да се унищожат невидимите микроскопични туморни клетки, които могат да останат. Това лечение, което се прилага директно върху туморните клетки на този етап, където тежестта на заболяването е най-малка, е много ефективен и обещаващ метод при лечението на рак на яйчниците.

HIPEC до невидим тумор

Друга възможност за лечение по време на операция е интрабдоминалната гореща химиотерапия – HIPEC. HIPEC се прилага за унищожаване на невидими туморни клетки в последния етап от операцията. При лечението се прилага химиотерапия на коремната кухина при температура 41-43 С, с продължителност 90 минути. Тъй като този метод се прилага директно върху туморни клетки, той е много обещаващ при лечението на рак на яйчниците.

Рецидивира ли ракът на яйчниците?

Ракът на яйчниците, за съжаление, крие риск от рецидивиране.

Ракът на яйчника – тихият убиец