Сактосалпингс – „вода в тръбите“

Възпалителни на заболявания яйчниците и тръбите Гинекология Доброкачествени заболявания на яйчниците и тръбите Женски стерилитет

Сактосалпинксът е заболяване на фалопиевата (маточна) тръба, при което в лумена ѝ се натрупва воднисто съдържание. В повечето случаи това е бистра, бледожълта серозна течност (хидросалпинкс) или, ако е инфектиран, гной – такива образувания се наричат ​​пиосалпинкс.

Схематично представяне на сактосалпингс на лявата тръба.

Честота

Според различни източници разпространението на сактосалпинкса сред безплодните пациенти е от 7 до 28%. Сактосалпинсът може да бъде едностранен и двустранен.

Причини за развитие на сактосалпинкс

Основната причина за образуването на хидросалпингс е възпалителен процес, наречен салпингит (или аднексит). Образува се стесняване на тръбата, което запушва изцяло или частично лумена ѝ, така че течността, отделяна от стените на фалопиевата тръба, не навлиза в матката, а се задържа в кухината на тръбата и се образува „торба“.

Предразполагащи фактори са:

• възпалително заболяване на придатъците (салпингит, салпингоофорит), включително при полово предавани болести или неспецифични инфекции;
  • ендометриоза;
  • спонтанен и медицински аборт;
  • всяка хирургическа интервенция на тазовите органи – стерилизация, диагностичен кюретаж, хидротубация, хистеросалпингография, реконструктивна хирургия при тубарно безплодие;
  • инфекциозни и възпалителни процеси в пикочната система;
  • използване на вътремативна спирала;
  • пренебрегвайки употребата на презервативи, полигамен сексуален живот;
  • възпалителни процеси в матката;
  • миома;
  • наличие на сраствания в малкия таз;
  • дисбаланс на вагиналната флора.
  • усложнение на перитонит;
  • рак на тръбата или матката.

Симптоми на сактосалпинкса

Тя зависи от вида на сактосалпингса – дали е първичен или вторичен.

Острият сактосалпинкс се проявява с висока температура – до 38,5 °, пулсираща болка ниско долу в корема. Често началото имитира това на апендицит или колики.

Хроничният сактосалпинкс често е асимптоматичен и се открива случайно по време на преглед за безплодие. Понякога жената може да почувства болка в таза, леко вагинално течение, тежест в долната част на корема.

При хроничен ход на заболяването запушването често води до намалена фертилност.

По правило сактосалпинксът не е първична патология, а се формира в резултат на други заболявания.

Диагностика на сактосалпинкса

Сактосалпинксът се диагностицира след гинекологичен преглед, хистеросалпингография или ултразвукова хистеросалпингоскопия (ХСГ). В някои случаи може да се наложи КТ, диагностична лапароскипия и др.

Усложнения на сактосалпинкса

Ако сактосалпинксът е двустранен, той причинява тубарна обструкция (запушване), а оттам и тубарно безплодие. Понякога все още може да настъпи бременност, но вероятността от извънматочна бременност се увеличава.

При едностранен хидросалпинг, бременността е бъзможна чрез здрава тръба, но шансовете за това са 50% по-малко отколкото при наличието на две здрави и проходими тръби.

При двустранно засягане на тръбите жената не може да забременее сама. В такава ситуация, след лапароскопско отстраняване на тръбите, пациентката се подготвя за процедурата на ин витро оплождане. При провеждане на IVF тези жени трябва да вземат предвид, че ембрионът се имплантира около 4 пъти по-рядко. Освен това те имат повишен риск от спонтанен аборт на различни етапи от процеса или от развитие на извънматочна бременност.

При разкъсване на сактосалпинкса се развива перитонит, който е особено труден при пиосалпинкс (натрупване на гной).

Лечение на сактосалпинкса

Тъй като възпалението е най-честата причина за сактосалпинкс, първо се лекува то. За това е необходима намесата на хирург.

Видът на операцията зависи от това колко е отворена тръбата и дали жената планира да има бебе.

Лапароскопската реоклузия е пластмасова тръба, в резултат на което се възстановява нейната проходимост.
Тубектомия – отстраняване на тръбата, което е показано в случай на рецидив на сактозалпинкса или неефективност на пластмасата. Забременяването при тубарно безплодие е възможно с помощта на IVF методи.

Прогноза

Ефективността на пластичната хирургия е 20-60%, а рискът от извънматочна бременност остава висок. Ето защо навременното откриване на бременност е особено важно за пациентите със сактосалпинкс (включително тези, които са били оперирани).

Д-р П. Панайотова, акушер-гинеколог